MINÚCIES
Opinió11/11/2017

Bèlgica

i
Jordi Llovet

Vet aquí un país que, si als primers segles moderns, gràcies o per culpa del poder de la casa d’Àustria, va ser un model de cultura i productor de grandíssimes realitzacions artístiques -moltes al Museu del Prado-, va passar a convertir-se en un estat relativament anònim si no hagués estat pel fet que se’l van disputar, durant segles, les potències europees més diverses. Ara, com a seu de les principals institucions de la Unió Europea, és una ciutat important, paradís de la burocràcia i una font amb un nen que pixa.

Al llarg del segle XIX, Brussel·les va convertir-se en refugi de moltes persones perseguides per la justícia o insegures al seu lloc de residència: Marx hi va viure entre 1845 i 1848, fugint de la persecució de què va ser objecte a Alemanya i França. L’any 1851, arran del cop d’estat de Lluís Napoleó -que va acabar amb la Segona República i va instaurar a França el II Imperi-, Victor Hugo, que havia fet un llibre sobre aquest estadista amb el títol de Napoleó, el menut, s’hi va refugiar.

Cargando
No hay anuncios

D’una altra mena va ser el refugi que va buscar-hi Baudelaire, l’any 1864, quan va canviar els aires malaltissos de París per diverses ciutats de Bèlgica, cansat de les crítiques i els plets que va haver de suportar quan va publicar Les flors del mal. Se n’hi va anar amb la idea -que procedia dels precedents que ja hem esmentat- que a Bèlgica, suposat país de gran liberalitat, podria guanyar-se la vida fent conferències, a diverses institucions, sobre els pintors francesos, sobre la pròpia obra, o el que fos. La realitat va ser que els ciutadans de Brussel·les, i d’altres llocs, gent amb poca substància cultural segons el mite francès que no ha parat de créixer, li van donar l’esquena. Molt poca gent va anar a les seves conferències, i els pocs que s’hi van presentar van xiular-lo: la societat belga era, i continua essent, molt benpensant, bien rangée en llengua francesa.

Baudelaire, furiós, va començar a escriure-hi un llibre que no va poder acabar -li va agafar un atac de feridura del qual va morir l’any 1867-, que va ser una altra de les fites del menyspreu que senten els francesos cap a aquests veïns del nord, i viceversa. En aquest llibre s’hi podia llegir, per exemple: “S’ha parlat tant de Bèlgica, que ells mateixos hi creuen. L’hospitalitat belga consisteix a atrapar els francesos pobres, afamats, i transportar-los immediatament a Anglaterra [...]. Però quan corre la brama que un francès té diners, el guarden amb molta cura, per menjar-se’l. Després, quan s’ha arruïnat, el fiquen ràpidament a la presó per deutes [...]. Així és com l’hospitalitat belga es converteix en un afer d’economia política, o de canibalisme”. Històricament, hi hagut gent que ha adorat Bèlgica i gent que l’ha rebentada.