Llegim14/09/2013

Barcelona, zona d'exclusió

Joaquim Armengol

En les darreres setmanes hem vist com els diaris es doblegaven novament al joc de la propaganda: fotografies i noms estel·lars mostraven rostres d'autors, vells coneguts, i les seves flamants novetats per al goig suprem de la rentrée literària. Em pregunto quin interès poden despertar avui senyors com Stephen King, Vargas Llosa, John Grisham o Julia Navarro. Què se'ns en dóna d'aquests formidables venedors, alguns d'ells escriptors menors, que coneixem sobradament? ¿No és més interessant descobrir l'ànima d'un escriptor que comença? Us proposo La peixera , el debut literari de Maiol de Gràcia Clotet, una novel·la diferent avalada per Edicions del Periscopi. I no dic això per descobrir-vos un fenomen enlluernador, sinó per fer visible l'ambició literària d'aquesta nova generació d'escriptors en llengua catalana que basteixen i fortifiquen gèneres que encara avui són escassos i precaris.

Tinc la sensació que aquesta faula pessimista anomenada La peixera suporta en certa manera tot el pes del món, un món que sembla traslladar-nos a un futur pròxim, un malson d'incalculables i desastroses conseqüències, on el preu de la salvació passa pel sacrifici humà d'alguns. Entenc que és una obra que neix d'una tensió insuportable entre la vida i la literatura, transformant la literatura en una paràbola de l'opressió i la repressió, davant el desconcert d'una realitat difícilment assumible. Per situar-nos una mica, podríem pensar en aspectes de 1984 de George Orwell, Un món feliç d'Aldous Huxley, Fahrenheit 451 de Ray Bradbury o Momo de Michael Ende; tot i que Josep E., l'escriptor protagonista de la nostra història, no deixa d'emmirallar-se en aquella terrible angoixa que devia patir el Joseph K. de Franz Kafka, especialment en la primera part de la novel·la. La diferència, en aquest sentit, és que Kafka és implacable, i Maiol de Gràcia no. Vull dir que hi concorre un cert postulat temàtic i una ingenuïtat que empara qualsevol dolor real.

Cargando
No hay anuncios

Imagineu Barcelona convertida en un lloc on hi ha barris que són zones d'exclusió, com en la magnífica ficció District 9 de Neill Blom-kamp. Aquí, però, els homes hi són segrestats, narcotitzats i sotmesos, convertits en una mena d'autòmats, útils només per a la producció: els homes marrons. La tirania no té rostre, només en tenen uns quants individus que formen la resistència. Ha desaparegut la llibertat, s'ha prohibit l'escriptura i només hi ha llibres tècnics. És un present automatitzat, en què l'única felicitat arriba a través del somni, la memòria o per associacions proustianes que retornen la infància. La peixera compon una realitat que transcorre de forma oposada al que seria una societat ideal, esclavitzada i en mans d'una organització totalitària, una situació extrema i, en certa manera, apocalíptica. La tesi sembla que és que el capitalisme neoliberal ha portat a desenvolupar aquesta situació límit d'abús i llibertats retallades, i ha convertit els ciutadans en éssers submisos i productius que estan en mans d'un opressor sense rostre. Tanmateix, l'escriptor és una víctima paradoxal que acaba convertint-se en una transfigurada reminiscència de l'esperança universal. Un món, malgrat tot, on la literatura acaba essent redemptora i fonamental. No sé si Maiol de Gràcia serà elevat als altars de la posteritat com somia Josep E., el protagonista d'aquesta agosarada i amarga utopia negativa, però seguint les passes de la seva ment literària un s'ho passa la mar de bé. L'escriptura directa, els girs sorprenents i la lògica personal de l'autor fan d'aquesta lectura honor a l'ambició.