Llegim02/06/2012

Edicions 62: 50 anys, 5.000 títols

El catàleg d'Edicions 62 és immens, divers i inesgotable. Pilar Beltran i Jordi Cornudella repassen les línies mestres de l'editorial, que pertany a Planeta, La Caixa i Enciclopèdia Catalana

Jordi Nopca

Quan el maig del 1962 apareixia Nosaltres, els valencians , primer llibre d'Edicions 62, Ramon Bastardes i Max Cahner no podien imaginar de cap de les maneres que, mig segle més tard, aquella iniciativa hauria superat la xifra de 5.000 títols publicats i arribaria al seu 50è aniversari agombolada pel grup Planeta, La Caixa i Enciclopèdia Catalana. "Quan en Cahner em va venir a buscar buscava un editor literari però tenia una urgència; volia llançar una col·lecció de novel·la estrangera rigorosament contemporània", recordava Josep Maria Castellet, director literari d'Edicions 62 entre 1964 i 1997, amb motiu de la publicació de Memòries confidencials d'un editor .

Poc després de posar-se a pensar en aquest futur catàleg, Cahner va ser expulsat d'Espanya, i a Castellet li va tocar anar-lo a buscar a Perpinyà per explicar-li "un pla de publicacions ambiciós" que passava per Antologia Catalana , una col·lecció dirigida per Joaquim Molas, El Balancí -l'esperada línia de novel·la estrangera- i diverses col·leccions d'assaig. "La vocació de ser una editorial generalista, cosmopolita i moderna es va aconseguir de seguida", diu l'editor Jordi Cornudella, vinculat a Edicions 62 des de finals de la dècada dels 90. Abans de la "gran crisi del 1969", que obligaria a reorientar tot el projecte, Edicions 62 va engegar col·leccions de novel·la negra com La Cua de Palla , la Biblioteca Bàsica de Cultura Contemporània , en què van aparèixer textos de Freud, Lévi-Strauss, Gramsci i Marcuse, i Llibres a l'Abast , que enguany celebra també els 50 anys de vida: "S'emmirallava en el Que sais-je? francès, i durant molts anys va publicar assaigs assequibles de temàtiques molt variades, sempre amb la voluntat d'arribar a un públic ampli", diu Cornudella.

Cargando
No hay anuncios

Edicions 62 va eixamplar el camí obert durant la dècada dels 50 per editorials com Selecta, Aymà, Club Editor i Ariel, però el pla editorial era massa ambiciós per al mercat del moment i va caldre una reestructuració important. "A principis dels 70 es va apostar per la col·lecció de butxaca, El Cangur . Com que no hi havia prou diners per seguir publicant autors internacionals de renom es va apostar molt pels autors catalans", explica Cornudella.

Joves valors catalans

Cargando
No hay anuncios

El Balancí va publicar a partir de llavors joves valors com Baltasar Porcel, Terenci Moix, Jordi Coca, Biel Mesquida i Montserrat Roig, al mateix temps que incorporava autors com Salvador Espriu, Llorenç Villalonga i Manuel de Pedrolo.

El Mecanoscrit del segon origen va ser publicat l'any 1976 a El Cangur , i encara ara és el llibre més venut de l'editorial. "En menys de quatre dècades se n'han venut més de 800.000 exemplars -diu Beltran-; això sense comptar una edició no venal de 500.000 exemplars que vam fer". A una distància molt significativa hi ha els dos llibres que ocupen la segona i la tercera posició dels rècords de vendes: Cròniques de la veritat oculta , de Pere Calders, i Aloma , de Mercè Rodoreda.

Cargando
No hay anuncios

El ritme frenètic de producció es va continuar a partir de la represa democràtica, amb col·leccions com Les Millors Obres de la Literatura Catalana i Les Millors Obres de la Literatura Universal , que van comptar amb un gran coixí de subscriptors. "A partir dels 90 hi va haver un esforç de tornar a agafar el pols a la literatura catalana", comenta Cornudella. Es van publicar, entre d'altres, Isabel-Clara Simó, Vicenç Villatoro, Toni Sala, Josep Piera i Maria de la Pau Janer, paral·lelament a la divulgació d'autors com Paul Auster, Antonio Tabucchi i Primo Levi. "El panorama d'ara és una mica més confús que el de fa dues dècades -diu Beltran-, s'han difuminat les fronteres entre la literatura stricto sensu (on hi hauria autors com DeLillo i Coetzee) i la literatura d'abast més popular (és el cas de Barbery i Giordano). A Edicions 62 tenim la gran sort que hi ha un nucli d'autors que es venen molt bé -Camilleri, Leon, Saramago- que ens permeten fer apostes una mica més arriscades". Beltran no amaga que "com més gran és una estructura editorial, més ressentida en queda la literatura més minoritària". Així i tot, pot afirmar amb orgull que, ara per ara, el catàleg d'Edicions 62 compta amb 46 autors que han rebut el premi Nobel de literatura i amb un premi Nobel de la pau.

Cinc col·leccions emblemàtiques

Cargando
No hay anuncios
  • La Cua de Palla. Dirigida per Manuel de Pedrolo entre 1963 i 1970, La Cua de Palla va construir un catàleg de novel·la negra nord-americana (Hammett, Chandler, Highsmith) i europea (Simenon, Dürrenmatt, Japrisot). A mitjans de la dècada dels 80, Xavier Coma reprendria la feina de Pedrolo i afegiria 164 títols més als 71 de la primera etapa.
  • El Cangur. Iniciada amb les Narracions de Salvador Espriu, El Cangur (1974-2001) va publicar en format de butxaca gairebé 300 títols. Pavese, Saroyan, Calvino, Greene, Gorki, Duras i Pasolini van compartir protagonisme amb autors catalans com Sagarra, Bertrana, Bonet, Porcel, Perucho, Teixidor i Calders.
  • L'Escorpí. Entre el 1970 i el 2004, la col·lecció de poesia d'Edicions 62 va publicar Foix, Comadira, Brossa, Vinyoli, Estellés, Formosa, Espriu, Manent, Riba i Carner.
  • Les Millors Obres de la Literatura Universal. Col·lecció germana de Les Millors Obres de la Literatura Catalana , la MOLU va publicar entre el 1981 i el 1988 una cinquantena de volums amb una selecció de clàssics canònics, des de Shakespeare fins a Flaubert, Defoe, Gógol i Rousseau.
  • Llibres a l'Abast. La va inaugurar Nosaltres, els valencians de Joan Fuster. És la gran col·lecció d'assaig d'Edicions 62: extensa, de gran varietat i per a un públic ampli.