Llegim 05/10/2013

Si Catalunya és Apple, qui és Steve Jobs?

Jaume Claret
2 min

L'auge sobiranista ha anat acompanyat d'una autèntica allau de novetats editorials, sovint difícil de digerir. Tot i sumar-se al fenomen, Albert Castellón hi aporta un punt de vista original, portant al seu terreny -el màrqueting empresarial- l'anàlisi sobre el futur d'una Catalunya independent.

Conegut pel seu paper clau en el rellançament de les cerveses Moritz (aquí hi ha un futur llibre ben interessant), Castellón aposta per refundar també Catalunya: "La sobirania no és un objectiu sinó un mitjà per assolir la missió que ens proposem". Amb un llenguatge desenfadat i amb exemples punyents, aquest independentista desacomplexat desplega tota una estratègia de màrqueting i marca com si Catalunya fos un producte.

Abans, però, el llibre fa una aproximació al passat i futur recents, amb un pèl massa de voluntarisme. Així, l'etern progrés i les noves tecnologies vindrien a superar qualsevol de les limitacions existents: des de la desafecció i corrupció polítiques fins a la mateixa crisi econòmica. Aquest positivisme històric es combina amb un clar biaix fruit de la passió i la simplificació que voreja perillosament el maniqueisme i la teleologia.

Molt més interessant resulta la segona part del llibre, on Castellón posa en joc la seva contrastada experiència professional. Amb convicció i un punt de provocació, Catalonia, next brand in Europe recorda als sobiranistes que el mercat a conquerir són els no convençuts, que Barcelona és el gran valor de Catalunya (" Catalonia, the land of Barcelona "), que el castellà no es pot menystenir (per què no una TV3.es?), que si "el Barça és més que un club és que el nostre país ha estat sempre menys que un país"...

Si "Catalunya necessita un community manager urgentment", es fa evident que l'autor se situa al capdamunt de la llista d'aspirants. Castellón no deixa cap pedra sense remoure en la proposta estratègica de màrqueting, ja que entén que Catalunya només podrà ser si aconsegueix ser un país aspiracional, un país referent. Si, per entendre'ns i com evidencia la seva coberta, intentem ser l'Apple de les nacions europees. La pregunta, però, sorgeix de forma immediata: on s'amaga l'Steve Jobs català?

stats