ISRAEL PUNZANO

La resurrecció del còmic de terror

La resurrecció del còmic de terror Zoom

El còmic de terror torna a estar de moda. Zombis, vampirs i homes llop ataquen el món de les vinyetes des de fronts diversos. D’una banda, el gènere continua sent un dels pilars del manga. Des de fa anys, des del Japó ens arriben les historietes més innovadoresde la mà de mestres com Junji Ito, autors que defugen l’autocensura i ofereixen al lector històries extremes, plenes d’escenes escatològiques i d’excessos gore. ECC Ediciones va publicar recentment l’última obra d’Ito, Gyo, un manga que provoca malsons i que va passar una mica desapercebut perquè aquest tipus de còmic té encara un públic minoritari aquí. D’altra banda, els nostàlgics i els fans del terror gòtic poden gaudir amb novetats com el volum recopilatori Tomb of terror (Tyrannosaurus Books), un títol que deixa de banda l’originalitat per recuperar l’estil clàssic de les revistes de terror dels anys 60 i 70, època en què es va produir un boom del gènere amb capçaleres mítiques com Creepy i Vampirella. Si bé aporten poc, són històries sòlides amb bons guions i amb un dibuix barroc molt vintage. L’empenta definitiva al gènere, però, ha vingut d’editorials mitjanes del mercat nord-americà com Image, un cop superada l’anodina etapa de còpies de The walking dead, de Robert Kirkman, imitacions que només pretenien fer caixa aprofitant l’èxit del fenomen zombi. Els còmics que marquen tendència en l’actualitat són sèries com Rachel Rising (Norma) -a la imatge-, de Terry Moore (el creador de la multipremiada Strangers in Paradise), que publica a la seva editorial, Abstract Studios. La protagonista d’aquest còmic en blanc i negre és una jove que no pot morir. A diferència d’ obres-espectacle que busquen l’impacte via l’escampada de vísceres, l’autor aposta pel misteri i un terror psicològic intel·ligent adreçat a un públic adult. És el mateix embat de Revival, una sèrie que comença a publicar Aleta en volums que recopilen diversos números de l’edició americana original. L’acció s’ambienta en un petit poble de Wisconsin on ressusciten els morts escopint sermons apocalíptics. La trama barreja els gèneres policíac i de terror en una obra en què destaca més el guió que el dibuix, correcte però purament funcional per il·lustrar la història. En part, la bona salut del gènere també és conseqüència de la fugida de talent de les grans editorials per aterrar en segells en què tenen més llibertat per tirar endavant projectes personals i en què es reconeixen els drets d’autor de les seves creacions. Així, les dificultats per competir en el món superheroic han tingut un efecte positiu: el renaixement de gèneres com el del terror amb una presència limitada als catàlegs de gegants com la Marvel i la DC.