Llegim 04/10/2014

El misteriós influx de l’obra mestra de Velázquez

Xavi Serra
1 min

Les obres mestres no ho són només per la seva entitat artística, sinó perquè posseeixen la facultat d’inspirar el geni en altres creadors. Las meninas és el fascinant intent de desxifrar el misteri de l’obra emblemàtica de Velázquez que han realitzat el dibuixant Javier Olivares i el prolífic guionista Santiago García, autor dels tres còmics més interessants dels últims mesos: El fin del mundo, Tengo hambre (tots dos amb Caramba!) i sobretot Fútbol. La novela gráfica (Astiberri). A Las meninas, García i Olivares sobrevolen la biografia del pintor de cambra de Felip IV -la relació amb el rei, l’aprenentatge dels mestres de l’època, els viatges a Roma- però el seu veritable objectiu és estudiar l’enigma de la creació i reflexionar sobre la relació entre autor i obra, objecte i representació. En la seva aproximació a Velázquez, el còmic salta d’època i punt de vista, adaptant l’estil de dibuix al que s’explica i viatjant al futur per contemplar els ecos de l’obra del pintor en autors com Picasso, Goya, Dalí, Foucault o Buero Vallejo. Lliure, calidoscòpic i postmodern, com un I’m not there en vinyetes, Las meninas esdevé finalment una baula més en la cadena de transmissió de la història de l’art.

stats