XAVIER CERVANTES

Les interioritats de l’èxode francès del juny del 1940

Coincidint amb l’estrena de Suite francesa, el segell Graphic de l’editorial Salamandra publica Suite francesa: tempestad en junio. Com el film, el còmic es basa en una obra d’Irène Némirovsky (1903-1942), tot i que no exactament en la mateixa. Némirovsky va morir a Auschwitz, però les seves filles van conservar el manuscrit d’una novel·la en dues parts que es va publicar el 2004. La segona part, Dolce, és la que adapta la pel·lícula, i la primera, Tempestad en junio, és la que Emmanuel Moynot ha convertit en vinyetes. La història comença el juny del 1940, quan l’exèrcit alemany és a les portes de París, i segueix l’èxode de diferents personatges, alguns lligats per la narració, i tots enxampats per l’excepcionalitat de la situació. Moynot tria el blanc i negre per il·lustrar les ombres d’una derrota doble: la de França i la de la dignitat. I entre una i altra, mostra una evidència: en moments tan tràgics, les diferències de classe s’eixamplen. Suite francesa retrata també la manera com bona part de les elits franceses es van conjurar per dirigir el règim col·laboracionista de Vichy. Moynot, com Némirovsky, ho explica amb ràbia i tristesa, però es reserva un bri de justícia poètica.