XAVI SERRA

Un fulletó ‘noir’ en la Barcelona dels 40

Rayco Pulido torna a posar el focus en un personatge femení al seu nou còmic, 'Lamia' (Astiberri)

Després de traslladar al llenguatge de la historieta la Marianela de Benito Pérez Galdós a Nela (Astiberri), el canari Rayco Pulido torna a posar el focus en un personatge femení al seu nou còmic. A Lamia, la Laia treballa en el programa de ràdio més popular de la Barcelona de postguerra, El consultorio de Elena Bosch, responent per escrit a aquelles cartes que mostren una versió de la realitat massa incòmoda per als rígids valors religiosos de l’emissora. Està embarassada del seu primer fill i pendent del retorn del seu marit. Però com apunta el títol, que fa referència a un monstre mitològic que devorava els nens de les altres mares consumit per la pena d’haver perdut els seus fills a mans d’Hera, en la Laia no tot és el que sembla.

Pulido utilitza els recursos del gènere negre (sorpreses, girs, trames criminals) per retratar una Barcelona de principis dels 40 on la pressió moral s’exercia amb especial violència sobre les dones. Amb un dibuix sintètic en blanc i negre pur, on predominen unes línies rectes gairebé opressives, Lamia funciona com a fulletó noir voluntàriament excessiu i grotesc, ple de personatges i situacions truculentes, com una reacció neuròtica a una societat repressiva davant la qual la bogeria potser és la resposta racional.