ARA Llegim
Llegim 13/04/2015

Els llibreters esperen vendre més d'1,4 milions de llibres aquest Sant Jordi

L'objectiu del Gremi de Llibreters de Catalunya és continuar la tendència a l'alça del 2014, en què durant la diada es van facturar 19,2 milions d'euros

Acn
3 min
La proximitat de la diada es comença a notar a llibreries / ACN

BarcelonaDesprés de més de cinc anys de davallada constant, el Sant Jordi de l'any passat va suposar un punt d'inflexió i la venda de llibres durant la diada va créixer un 5%. El Gremi de Llibreters confia ara que aquesta tendència a l'alça es consolidi i per aquest Sant Jordi tenen la previsió de vendre més d'1,4 milions de llibres i superar la facturació de l'any passat, que va ser de 19,2 milions d'euros. Una xifra que ja s'apropa més als 20 milions d'euros facturats durant els anys anteriors a la crisi, i que suposa entre el 5% i el 8% del total de vendes anuals.

El Gremi de Llibreters de Catalunya encara amb esperança les setmanes prèvies a la diada de Sant Jordi perquè, com cada any, sigui "una jornada de festa, de llibres i de cultura i que la gent surti al carrer". Així ho ha expressat el president de l'entitat, Antoni Daura, qui ha afirmat que "després de la baixada sostinguda que hem tingut els últims cinc o sis anys, sembla que això s'ha aturat i la situació comença a remuntar mica en mica". Amb tot, Daura ha apuntat que, tot i la crisi, per Sant Jordi "sempre hi ha hagut un parèntesi i la gent responia i sortia al carrer igualment".

De fet, l'any passat ja va suposar un punt d'inflexió per als llibreters, ja que les vendes per Sant Jordi van augmentar un 5%. Es van vendre un total d'1,5 milions de llibres i la facturació va arribar als 19,2 milions d'euros. El president del Gremi de Llibreters ha explicat que esperen que enguany se segueixi la mateixa línia de "seguir pujant" i se superi el nombre de llibres venuts el 2014. La diada de Sant Jordi suposa entre el 5% i el 8% de les vendes anuals dels llibreters.

El llibreter ha assegurat que els gèneres que més és venen són la narrativa, els llibres infantils i els títols més mediàtics. Malgrat tot, Daura ha afirmat que el pes econòmic dels títols més venuts és "relativament baix", ja que "en el seu conjunt no arriben ni al 10% dels llibres que es venen durant la diada".

Tiratges més curts

Daura ha apuntat que cada cop més els llibreters es troben amb la problemàtica que els editors fan tirades "més ajustades". Segons el president del Gremi, això pot suposar un problema perquè "molts cops per Sant Jordi ens quedem desproveïts d'alguns títols". De fet, segons Daura, són els mateixos editors "els que han volgut convertir Sant Jordi en un moment de sortida de novetats literàries" i això provoca que "costi molt fer previsions de venda i es pot donar la situació que ens quedem sense exemplars d'un llibre que està tirant molt bé".

Un altre dels problemes recurrents dels llibreters és l'intrusisme. Segons el president del gremi, "sembla que per Sant Jordi tothom es vegi amb cor de sortir al carrer i vendre llibres", ha lamentat. Tot i això, Daura ha explicat cada cop més les autoritats municipals són conscients d'aquesta situació i intenten resoldre-la. Segons ell, "no pots posar un policia a tota la via pública i, per això, sempre hi ha punts on és difícil de controlar". De fet, el president de l'entitat és conscient que aquest Sant Jordi "no totes les parades seran les que tocarien".

El llibre digital, un recorregut "modest"

El llibre en paper continuarà sent el gran protagonista de la diada de Sant Jordi. De fet, Daura ha explicat que el llibre digital va fent el seu recorregut, però ha apuntat que "es tracta d'un recorregut molt més modest del que inicialment ens pensàvem". El president del Gremi de Llibreters creu que Sant Jordi és un dia "per sortir al carrer, entrar a les llibreries i remenar a les parades" i, en canvi, "el llibre digital és una compra que se sol fer des de casa". Per això, Daura ha augurat que "el percentatge de vendes del llibre digital serà molt petit al costat del llibre tradicional".

stats