EL SECRET DE ...

Rafel Nadal

Rafel Nadal estrena la segona novel·la que recorre la història de la seva família. Quan en dèiem xampany (Columna) es remunta al 1888, quatre generacions entre Girona i França, entre la cultura catalana i la del xampany i la fabricació de taps de suro a Reims. La influència francesa és cabdal en la nissaga Nadal, malgrat que, com va explicar a la presentació del llibre: "A casa dèiem «França, quina gàbia més bonica si no fos pels ocells»".

La presentació del llibre va estar nodrida d'anècdotes de la vida familiar de l'autor, no només d'històries de l'Europa més convulsa. La sala a La Casa del Llibre era plena a vessar. Hi havia representants de tots els mitjans, fins i tot del Govern, a part d'escriptors i editors. M'atreviria a dir que poques persones de l'escriptura i el periodisme català podrien rebre avui una acollida tan gran per part de gent amb idees tan diverses. Nadal és una persona que cau bé i mira d'entendre els punts de vista del seu interlocutor. Un exemple d'això és quan diu que ara costaria d'entendre que el seu avi Francisco, després de ser republicà, donés suport al bàndol nacional. Ell ho entén, com ho entenc jo, perquè tothom té les seves raons segons el context i les circumstàncies.

Hi va haver detalls força curiosos. Un dels personatges del llibre, la filla de Francisco Oller, la Yvonne, estrena un perfum diferent cada vegada que fa un viatge. Nadal va confessar, mig avergonyit, que per a aquest detall l'havia inspirat la seva dona, que ho fa. Em sembla intel·ligent fer-ho perquè la nostra memòria olfactiva és portentosa i vincular una experiència amb una olor segur que ajuda a recordar millor el que hem viscut.

Nadal també va explicar que el seu germà Quim, el gran, l'exconseller, li va regalar per documentar-se una guia Michelin publicada el 1917 amb els mapes de les batalles disputades fins aleshores a la Primera Guerra Mundial. Igual que a Quan érem feliços , la influència de la vida en família ha estat fonamental. Com els debats als dinars a casa la mare, amb desenes de persones dividides en dos sectors, els adults i els joves, competint a veure qui la fa més grossa.