L’ESCUMA DE LES LLETRES
LLUÍS A. BAULENAS

Llibreries, manual de supervivència

Encara amb el ressò present de l’èxit de Kosmopolis, la gran trobada biennal de literatura, cultura i creació, no podem deixar de comentar l’última de les taules rodones: Llibreries i estratègies de supervivència. Hi van participar Abel Cutillas (Calders), Alejo Cuervo (Gigamesh), Nicolás Weber (Re-Read) i Fe Fernández Villaret (L’Espolsada Llibres). Parlar de muntar estratègies per sobreviure no és un enfocament gaire positiu, però és realista davant la tònica general de tancaments de moltes llibreries. Com s’ha pogut observar, l’esmentat tancament de locals veterans ha anat acompanyat de l’obertura d’altres llibreries, la majoria més petites, més especialitzades. D’una manera o una altra tots els llibreters participants, amb matisos, van coincidir que el concepte clàssic de llibreria s’havia acabat. En època de crisi no es compren tants llibres (tot i que les biblioteques augmenten els préstecs). ¿Cal que la llibreria es transformi? Van ser molt interessants els mots del llibreter de la Calders. No va estar en desacord a reconvertir el seu espai en un lloc de trobada, en un focus d’activitat cultural, però, com qui diu, va defensar el dret a fer-ho només per a clients, escriptors i editors relacionats, compromesos, d’alguna manera amb ell i el seu projecte de llibreria.

LLIBRETERS GUERRERS

Cutillas no veia, per exemple, per què havia de cedir el seu espai per fer-hi presentacions de llibres d’autors que no havien passat mai per casa seva. És una bona idea: ens transformem en plataforma cultural, però no a qualsevol preu. És a dir, jo et deixo la llibreria perquè presentis llibres, perquè organitzis actes culturals de la mena que et plagui i jo també m’hi comprometo. Però només perquè tu també et compromets amb mi. No hi entra el concepte de llibreria que, per dir-ho d’alguna manera, es limita a “cedir” l’espai perquè s’hi facin coses, gairebé com si el llogués. Temps, doncs, tan apassionants com complexos en les diverses branques del món editorial. Almenys cap dels quatre llibreters no va semblar gaire espantat per les botigues de venda de llibres en línia ni per l’augment de l’oferta de continguts digitals. Millor.