L’ESCUMA DE LES LLETRES

Llegir amb les orelles?

Ja sabem que el món de la moda es caracteritza pel retorn sistemàtic a les propostes antigues. Es revaloritzen els anys 60 i els 70 -ara mateix sembla com si tornés la moda dels 50-. És la mateixa indústria qui ho provoca. A la indústria del llibre això no passava. Sí que és veritat que, fins que la indústria no va voler crear de debò la tendència del llibre electrònic, no es va implantar. Ara s’està creant la tendència de l’audiollibre. Una manera de llegir que tant ha triomfat a França, Alemanya o als Estats Units des de fa dècades, mai no s’havia arribat a implantar a casa nostra. Hi vam ser reticents fins i tot quan es va intentar fidelitzar clients compradors de llibres tot adjuntant a la versió en paper un compact disc. Ara hi ha estudis que reflecteixen que, entre els nadius digitals, l’acceptació d’un llibre escoltat seria més o menys viable. Una de les raons que esgrimeixen és que, per exemple, una bona part dels teòrics oients de la ràdio no ho són de les emissions en directe sinó a través dels podcasts. O sigui, dels fragments enregistrats posats a disposició dels usuaris dels dispositius electrònics i digitals. Aquest costum, pel que fa a les cançons, molt important a la ràdio i amb una progressió contínua i important a la televisió, es voldria que també servís per escoltar llibres.

Pel davant i pel darrere

I no solament al cotxe (per cert, oblidin-se fins i tot de carregar arxius; els vehicles, d’aquí no res, sortiran tots de sèrie connectats a la xarxa) ni a la immensa bossa que pot significar el món dels estudiants (¿escoltar una lectura obligatòria fa menys mandra que llegir?), la idea és arribar al lector normal tot afegint-li una proposta més.

Edison Research va fer una enquesta telefònica als Estats Units al llarg dels dos primers mesos del 2016. El resultat és clar. I si és clar allà, per nassos, faran que sigui clar aquí ben de pressa: un 43% dels enquestats van respondre que en aquest petit lapsus de temps havien escoltat, almenys, un audiollibre. L’informe d’aquesta plataforma de recerca sobre els consumidors dels audiollibres és exhaustiu i ocupa onze pàgines. Si algú s’hi anima, val la pena fer-hi un cop d’ull. Ja ens podem anar comprant els auriculars. Que vagi de gust.