XAVI SERRA

Josep Maria Blanco, Gran Premi del Saló

Josep Maria Blanco, Gran Premi del Saló / JOSEP MARIA BLANCO Zoom

L’últim supervivent de la històrica generació de la revista TBO, Josep Maria Blanco Ibarz (Barcelona, 1926), va ser guardonat ahir amb el Gran Premi del Saló del Còmic de Barcelona, un reconeixement a la seva llarga trajectòria. Blanco va treballar al TBO des del 1950 fins al seu tancament el 1980 i va continuar la popular sèrie La familia Ulises quan Marino Benejam es va retirar. Blanco, tanmateix, no va firmar mai la sèrie en homenatge al seu creador.

L’humor de Blanco era com el seu nom: amable, familiar i de línia clara. Un estil familiar i quotidià que el va convertir en una de les firmes clàssiques del TBO al costat d’autors com Josep Coll, Manuel Urda, Ramón Sabatés i Salvador Mestres. Un dels seus treballs més destacats és Barcelona, del 1993, un llibre d’il·lustracions de gran format que retraten amb detall edificis i carrers de la ciutat, plens de vida i activitat.

Blanco és el primer dibuixant del TBO a rebre el Gran Premi del Saló. El reconeixement al dibuixant permetrà saldar un deute amb una institució històrica del còmic. A més, l’exposició que li dedicarà l’any que ve el Saló a Blanco coincidirà amb el centenari del naixement del TBO, sumant-se als actes que és previsible que es facin en record de la revista que, per metonímia, va cedir el seu nom al nostre còmic.

Si el premi a Blanco era fins a cert punt previsible, en les altres categories del palmarès la tònica ha sigut la sorpresa. Sobretot en el cas d’Els Fantasmes de Gaudí (Dibbuks), amb guions d’El Torres i dibuixos de Jesús Alonso, premi a la millor obra nacional. Ambientat a Barcelona, el còmic planteja una intriga criminal amb tocs de terror al voltant d’una sèrie de cadàvers que apareixen en els principals monuments de Gaudí. El Fantasmes de Gaudí s’ha imposat en una categoria disputada en què partien com a favorits el nou àlbum de Corto Maltès ( Sota el sol de mitjanit ), La casa de Daniel Torres i La casa de Paco Roca.

La guanyadora del premi a la millor obra estrangera és un altre títol de l’editorial Dibbuks que tampoc era a les travesses, El botones de verde caqui, una nova aventura d’Espirú i Fantàstic amb guions de Yann i dibuixos d’Olivier Schwartz que té lloc en una Brussel·les ocupada pels nazis. Javi de Castro (Lleó, 1990), forjat en el món del fanzín i l’autoedició, va endur-se el premi a l’autor revelació; De Castro és l’autor de la novel·la gràfica Sandía para cenar i el recent Que no, que no me muero (Modernito Book), amb guió de María Hernández Martí. El premi al millor fanzín va ser per al mensual Nimio, publicat per Nuez Ediciones, i el premi del públic per a Hollywood Boulevard (Norma), d’Alessandro Barbucci.

L’anècdota de la jornada d’ahir al Saló del Còmic va ser la retirada d’uns dibuixos de dones despullades de l’exposició de Miki Montlló, que va provocar un petit rebombori a les xarxes que va quedar en no res quan els originals van tornar al seu lloc. Segons l’organització del Saló, la retirada temporal va ser només per reparar uns vidres trencats.