ÀLEX VICENTE
París

França crea una llei per evitar el monopoli

El govern francès no deixarà que Amazon guanyi la batalla contra la xarxa de llibreters independents, que fa anys que alerten les autoritats sobre una pèrdua de terreny inexorable, derivada de les interessants ofertes del gegant de la distribució cultural. A començaments d'octubre, l'Assemblea Nacional va aprovar per unanimitat una esmena a la llei del 1981 que fixava el preu únic per a tots els llibres, estipulant que el descompte del 5% autoritzat sigui incompatible amb la gratuïtat de les despeses d'enviament, com passa ara.

En l'objectiu dels parlamentaris hi ha Amazon, que posseeix el 70% de les vendes per internet a França, però també plataformes com la Fnac, que fa uns quants anys que utilitza la mateixa estratègia. La ministra de Cultura francesa, Aurélie Filippetti, ha convertit la regulació del mercat electrònic en un dels seus cavalls de batalla, pel fet que tem que Amazon s'acabi convertint "en un monopoli que imposi condicions als editors i acabi fent augmentar els preus". Amazon no va trigar a reaccionar a la mesura, encara en tràmit parlamentari al Senat, considerant que "penalitzarà el poder adquisitiu per als productes culturals dels francesos", que hauran de pagar el 5% addicional que la plataforma fins ara els perdonava.

Domini sobre el llibre digital

El debat sobre la presència d'Amazon en terres franceses també té a veure amb la fiscalitat. L'empresa comandada per Jeff Bezos no paga impostos gràcies al fet d'haver implantat la seva seu oficial a Luxemburg. Malgrat els seus beneficis de prop de 3.000 milions d'euros anuals en territori francès, només paga quatre milions d'euros en contrapartida de l'impost sobre les societats, en lloc dels 500 que hauria de pagar si la seu la tingués a França.

Amb tot, Amazon continua sent l'empresa preferida pels francesos per segon any consecutiu, segons un estudi encarregat per l'agència OC&C Strategy. A més, el 74% dels francesos s'oposen al canvi en la legislació per penalitzar les pràctiques d'Amazon, segons un estudi CSA encarregat per la mateixa companyia.

Més continguts de llegim