L’ESCUMA DE LES LLETRES
LLUÍS A. BAULENAS

Adéu, adéu, Kindle!

Fa uns quants dies aquest diari publicava una notícia que té molta més profunditat del que sembla a primera vista. Informacions procedents de la Gran Bretanya indicaven que el gegant Amazon estava començant a disminuir la presència que ocupa el seu lector electrònic Kindle en les seves llibreries a favor dels llibres de paper. La raó és simple i Amazon es mou per interessos: la facturació de lectors electrònics baixa, la dels llibres de paper puja. Ens trobem davant de la materialització del que molts hem dit des del principi: que la implantació del lector electrònic no arribaria a consumar-se. I que el canvi d’hàbit lector (del paper a la pantalla) no es donaria. En el fons les raons són prosaiques i els impulsors del lector electrònic ho sabien des del principi: oferim un nou aparell, traguem-ne beneficis ràpids i liquidem-lo quan comenci a ser deficitari. Tots els que clamaven a favor del lector electrònic, basant-se en la bondat i practicitat que representava (en la majoria dels casos, certa) així com en la universalització de la cultura gràcies al poder immens (i barat) de la xarxa, es queden amb un pam de nas.

NÉIXER OBSOLET

El lector electrònic ja va néixer obsolet com a aparell: en un no res va ser superat. No tant per la banda tecnològica sinó per la de la carrera consumista. S’ha vist als Estats Units, campions de la lectura electrònica: la majoria que s’han comprat un Kindle també són compradors habituals de llibre en paper. Els lectors nous, joves, se’n van directes als nous productes, influenciats per les grans companyies (bàsicament, sofisticació dels smartphones i tablets ) i se salten el Kindle. “El Kindle? Per a què serveix?” “Per llegir llibres”. “Ah. I per a què més?” “En principi, per a res més”. “Adéu…” Em sap greu, però el moviment estratègic d’Amazon promet més maldecaps per als propietaris de Kindles i similars. En el moment que l’obsolescència sigui total, començarà a haver-hi problemes per actualitzar-lo, per obtenir recanvis… L’única solució, a mitjà termini, és que les multinacionals dels productes informàtics decideixin invertir una mica en els seus productes estrella perquè, a més a més, s’hi pugui llegir amb més qualitat (no estan dissenyats per a aquesta funció: hi llegeixes un llibre i et cremes els ulls). El llibre electrònic ha fet llufa. Amén.